Jaargangen

Kies jaargang

Kies categorie

Winnaar Nominatie
< Terug naar overzicht

Stationsrenovatie Metro Oostlijn, Amsterdam

M (complex van gebouwen)

Projectomschrijving

De meerderheid van mensen woont in steden. Hun mobiliteit hangt niet alleen af van efficiënt openbaar vervoer maar evenzo van ruimten die integrale waarde hebben voor de stad. Het metrosysteem als sociale ruimte verdient uitzonderlijke aandacht. En het renoveren van metrolijnen uit de vorige eeuw is daarom een belangrijke taak.
De Oostlijn loopt van Centraal Station naar Amsterdam Zuidoost, deels ondergronds en deels bovengronds. GROUP A is verantwoordelijk voor het ontwerp van de renovatie van de 16 oorspronkelijke stations. De Oostlijn is een uniek voorbeeld van brutalistische architectuur in Nederland. In de loop der jaren heeft het oorspronkelijke - ruimtelijke - concept aan kracht verloren en was niet meer berekend op de toekomst. Uitgangspunt voor het ontwerp was het creëren van eigentijdse, goed georganiseerde metrostations die veilig, aangenaam zijn voor de reiziger, met een sterke identiteit.
Het sterke in deze stationsrenovatie is het ruimtelijke ‘totaalpakket’ bestaande uit het Oostlijn DNA, versterkt door de integrale strategie voor bewegwijzering, kunst, voorzieningen en commerciële ruimtes. Zorgvuldige ruimtelijke ingrepen zoals vides en het integreren van alle 'verrommelende' elementen in innovatieve clusters, zorgen voor een herwaardering voor de Oostlijn. Deze heldere renovatie-strategie zorgt voor consistentie en maakt de stations duurzaam. Een goede basis voor de komende 30 jaar.
Nieuwe, rijke contrasterende materialen zijn toegepast in tegenstelling tot het ongepolijste karakter van het beton brut. Rustig kleurgebruik versterkt de grote visuele tegeltableaus. Deze nuances in materialisatie versterken het oorspronkelijke karakter van de Oostlijn. De stations voelen lichter aan, er is overzicht en de sociale veiligheid is toegenomen.
De menselijke component in de renovatie van de Oostlijn is een verhaal van aandacht voor schaal, bruikbaarheid en interactie. Door het creëren van karakteristieke ruimten in plaats van ‘transferruimten’ komt de bestaande Oostlijn weer tevoorschijn en wordt haar maatschappelijke en economische waarde voor de stad onthuld.